onsdag, september 06, 2017

Hot? Not!

Jeg er træt:

  • af vejret - møgvejr! Så jeg øver mig i en tilbagelænet attitude, for jeg kan ikke gøre en dyt ved det. Høst bliver der ikke noget af længe. Der loves regn den næste uge, og der er kommet meget regn i dag.
  • af vejarbejde og køer.  Jeg er træt som et alderdomshjem, når jeg kører hjem, og at bruge over en halv time på de første kilometer er i den grad søvndyssende. 
  • af træthed. Når først jeg er kommet hjem, er tanken om at køre ud igen umuligt at tænke til ende. Så min start til gospelkor (som jeg ikke er træt af) er udskudt, for 2 x 30 minutters kørsel efter aften er ganske enkelt ikke muligt for mig. Jeg er for træt.
  • af journalister. De er vel ikke dummere end alle os andre, og jeg har hele sommeren tænkt, at Prinsgemalen måtte have en demenssygdom, så hvorfor skulle han udstilles i pressen? Kongehuset kunne jo ikke gå ud med information, før end diagnosen var stillet. Helt ærligt synes jeg, at de journalister, der har svælget i udtalelserne, må have en dårlig smag i deres mund. Som jeg tidligere har sagt, det er omgivelserne, der skal sikre værdigheden for mennesker, som bliver ramt på deres kognitive formåen!
Til gengæld er jeg ikke træt af min familie, mine kolleger, mine venner (herunder blogvenner) eller min blog.  

Fotoet i dag er af en stakkels natsværmer af en art, som var fanget/tiltrukket af mit morgenlys i køkkenet i morges.




Heldigvis er jeg af natur optimist og ligesom det legetøj, hvor man slår til det, så vælter det, men lige så hurtigt er det oppe igen (hvad hedder det?). Jeg kan hurtigt blive sur og irriteret og endnu hurtigere kan jeg blive glad og god igen. Så tak for tålmodigheden, nu vil jeg udnytte aftenen herhjemme til lade op til morgendagens arbejde.

Så ringede datteren, og vi fik vores første lange snak sammen siden brylluppet. Det var jeg ikke træt af. Den fest kan jeg leve højt på længe.

min familie

26 kommentarer:

  1. Ja, jeg har også tænkt demens-tanken ift. prinsgemalen, men jeg forstår ikke rigtigt, at hoffet ikke har prøvet at skærme ham alligevel. Det er så synd, at den mand skal gå i forfald for åben skærm.
    jeg mener, det hedder en tumling, de der 'dukker', der rejser sig op igen efter hvert slag. Det er også et fantastisk godt billede på børn og unge, der klarer sig på trods, så derfor bruger vi ofte sammenligningen, når vi taler om dem. Alle kender jo de dukker :)
    Med håbet om mindre regn end de lover,
    Mette L

    SvarSlet
    Svar
    1. Mette, det er jo svært, hvis prinsen selv har en anden mening. Og journalisterne har det jo med at mandsopdække dem.
      Tumling er ordet, tak :-)
      Og tak for håbet, desværre styrter det ned, der er så vådt i markerne.

      Slet
  2. Jeg er også træt. Mangler solskin og sommer. Er træt af at være uden job, og blive kaldt nasserøv af samme årsag. Men hvem ansætter en 60 årig, med syv år tilbage på arbejdsmarkedet. Har ryddet ud i skuffer og skabe, har fået solgt en masse, som aldrig blev brugt. Pengene som kom ind, er blevet brugt til en super billig rejse til Langtbortistan, hvor temperaturen siger 35 grader. Bliver nødt til at få en dosis solskin, hvis jeg skal klare 6 måneder i regn, blæst og kulde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jannie, hvor er det godt, at du har fundet penge til at komme af sted (og genial måde at finde pengene på). Sådan en solvejrsbooster må hjælpe på humøret.

      Slet
    2. Tak, Lene. Håber I får høstvejr inden længe. Udover penge til en rejse, skal jeg også have penge til en uge uden dagpenge. For selvfølgelig har jeg meldt ferie på Jobnet. Men de knab 3.900 brutto, kom også ind ved salget. Jubii.

      Slet
    3. Har fået så meget blod på tanden, ved at sælge fra gemmerne. Er ved at sælge ting og sager til en ny rejse. Blandt andet ved at leje min bil ud. Da jeg bare hader jul og juleræs, vil jeg gerne afsted på en juleferie. Vil bare gerne sidde i 20 graders varme og strikke og løse krydsord. Og slappe af. Min familie er ikke enig med mig, men nu har jeg holdt jul, med hvad dertil hører, i 40 år. Og har altid hadet alt det julegøgl. Så nu gider jeg ikke mere.

      Slet
  3. Jeg er også træt. Ikke mindst af vejret, men også af alt muligt andet. Jeg er så bare så heldig, at jeg kan ikke behøver smøre mad og lave culottesteg til andre end mig selv og jeg kan gå i seng klokken 8, hvis det passer mig (det gør det nu ikke så tit, men jeg har muligheden).
    Jeg er sikker på, at situationen i kongehuset har været svær at tackle. Pressen har hele vejen forsvaret sig med, at der ikke har været uformelle henvendelser om at skærme, og derfor var de sikre på, at prinsen ikke fejlede noget. Nu er det jo ikke forbudt at tænke selv, men pengene skal jo også i kassen. Selv kongehuset lever jo udelukkende af pressen. Ingen omtale intet kongehus. En svær balance. Og så trist, så trist en situation.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, det er dejligt at have muligheden, selv om man ikke bruger den. I disse dage er der ingen, der skal have sen mad, vi kan blot kigge på det trælse vejr udenfor.
      Det er meget trist, men jeg mener nu, at der stadig er meget at skrive om kongehuset, især fordi de nu står på nakken af hinanden for at sige, at havde de vidst så ...

      Slet
  4. Det bliver drøjt at få den høst i hus. Jeg håber virkelig for Jer, at det vil lykkes.
    I Polen har vi nu endegyldigt opgivet de 65 hektar rødsvingel. Det piller unægteligt toppen af et generelt godt udbytte i de andre afgrøder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Farmer, det håber jeg virkelig også.
      Hvor er det træls at I må opgive så mange hektarer.

      Slet
  5. Det er jo journalisternes job. Vi køber bladene, så de skaffer historierne.

    Hvis du bare er halv så træt, som jeg er, (jeg forsøger ikke at sige, at jeg er mere træt, end du er - det er jo ikke en konkurrence, men en del af min sygdom er uoverskuelig træthed, så jeg kender det, det var bare det, jeg ville sige ;)), så fatter jeg ikke, hvordan du overhovedet klarer de køreture til Aalborg og rundt omkring. Jeg er ved at tude, fordi vi skal spise i Aalborg på søndag og det først er kl. 17.30 med efterfølgende kaffe hos fødselaren. Det er meget sjældent, at jeg er ude om aftenen ellers. Nå nu blev det til vrøvl om mig i stedet for dig, undskyld.

    Held og lykke med høsten, når den tid kommer.

    God og dejlig torsdag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Helle, ja jeg mener jo så ikke, at lige netop det her er deres job :-)
      Og jeg er ikke nær så træt som dig, og jeg ved godt at du ikke laver det til en konkurrence. Men jeg tror at den reaktion, jeg lige nu har, er efter alt det arbejde omkring brylluppet. Og det svarer jo til din reaktion, blot får du det meget hurtigere, og det synes jeg er rigtig træls og synd for dig. Du er en sej kvinde, Helle.
      Og tak i lige måde :-)

      Slet
  6. Herligt indlæg - dit syn på vejret og i allerhøjeste grad pressen og da i særlige grad dem jeg plejer at opfatte som seriøse - må være svært at være kongefamilie. Jeg bliver ikke træt af dejlige ord på denne kanal - god dag og pas på dig selv KH Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Anette, nu vil jeg trække i nattøjet og finde en serie, jeg kan falde tidligt i søvn til. Der har været personalemøde, så jeg er først kommet hjem her lidt over seks :-)

      Slet
  7. Hørt. Dansk vejr og pressen er altid røvtur - godt vi har så meget andet her i livet :D
    - A

    SvarSlet
  8. Der er nok ikke mange, der ikke har tænkt "demens!" i forbindelse med Prins Henrik - bortset fra journalister, åbenbart ... og det (tåbelige) kvindemenneske fra Tv-Avisen i aftes, der snøftende sagde, at "Det kan da ikke være
    rigtigt. Jeg håber virkelig, han kan få nogle piller, der kan hjælpe". Hvis de fandtes, så mange ældre og gamles verden vist noget anderledes ud :-)
    Kan en del af trætheden ikke skyldes borreliainfektionen?
    Vejarbejde og lange bilkøer var det, der ydede det største bidrag til, at jeg ikke kunne jobstoppe hurtigt nok.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, tabletter kan desværre kun udskyde nedgangen i funktionsniveau. Men de gav os en længere god periode med vores far, er vi sikre på.
      Infektionen kan helt sikkert være med at gøre trætheden værre, men jeg tror faktisk, at det er en reaktion på alt det arbejde, jeg havde op til brylluppet, både på arbejde og med brylluppet. Jeg sov dårligt og fik alt for lidt søvn.
      Jeg glæder mig til at vejarbejdet i byen er over.

      Slet
  9. Jeg kan godt forstå, du er træt af dårligt høstvejr. Du må også have efterslæb af træthed efter bryllupsforberedelser og festivitas. Jeg kan også blive vældig træt - det er ikke altid, jeg råder over min tid, (men det er selv-valgt) selv om jeg er pensionist.
    Jeg er forfærdelig træt at journaliststanden. De mangler så meget pli. Selvfølgelig kan vi, der har mødt demens i familien og på arbejde, hurtigere spotte sådan en adfærd. Prinsen havde tydeligvis mistet sin dømmekraft for længe siden, og det er så respektløst at jage ham på den måde. Jeg mener journalister må være i besiddelse af større menneskekundskab, end det de har vist. Jeg synes ikke, man kan bebrejde kongehuset, at de ikke har meldt ud tidligere. Der skal ligge en diagnose, og det tager tid at få den. Demente bliver heller ikke umyndiggjorte. Prinsen kan kun skærmes i det omfang, han selv vil. Måske har han ingen sygdomsindsigt selv? Hvis det er sådan, så er det virkelig svært for familien.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Betty, du har lige nøjagtig skrevet det svar, jeg har tumlet med og forsøgt at beskrive. Det er lige nøjagtig sådan jeg tænker, tak.

      Slet
  10. Landmænd bliver vist testet på deres tålmodighed i denne tid. Der er godt nok vådt i lang tid. Jeg håber, I får noget i hus, inden det er for sent.
    Også jeg har længe haft demens i tankerne, når det gælder Prins Henrik. Nu håber jeg så, at alle vil lade ham lidt i fred. Også at kongehuset selv holder sig tilbage med meddelelser om hans gøren og laden. Jeg synes, det er en fin pressemeddelelse, de har udsendt, og nu kan de så lukke og slukke mht. sende flere ud.
    Jeg håber, din træthed er noget forbigående, fx pga. din infektion.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, man skulle nærmest dyrke ris i disse dage ;-)
      Jeg håber også der kommer ro omkring dem. Det har man brug for.
      Og tak :-)

      Slet
  11. De 4 punkter kan jeg alle nikke genkendende til.
    1. Jeg "glemmer" næsten altid min paraply eller gummistøvlerne.
    2. Bare det kunne klares på en nat, så der ikke var kødannelse i myldretiden
    3. 1. times transport til en fritidsinteresse vil være dømt død hos mig.
    4. Sig/skriv ikke noget før der er facts at forholde sig til.

    Det var lige mine tanker omkring dine not punkter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hot punkterne kan kun får lige en tomle op.

      Slet
    2. Karin, vi er på linje :-)

      Slet
  12. Hanne, det er en hård tid, når sygdommen erkendes, og især da når det sker under offentlig bevågenhed.

    SvarSlet